Blogi

Tietoturvavalvonta vuonna 2025 – Mikä on muuttunut?

4 min
2NS:n AllSecure palveluun liittyvät ikonit. Sinisessä ikonissa on teksti havaitse, vaalensinisessä ikonissa on teksti suojaa ja oranssissa ikonissa on teksti hallitse.

Tietoturvan valvonta on ollut osa yritysten IT-ympäristöjen turvaamista jo jonkin aikaa. Viime vuosina valvonta on kuitenkin yleistynyt entisestään, sillä nykyään vaatimukset valvonnalle löytyvät jo lainsäädännöstä, kuten NIS2- ja DORA-kokonaisuuksista. Nyt vuonna 2025 on entistäkin parempi hetki miettiä tietoturvan valvontakyvykkyyksiä, ja saadaanko niistä irti mahdollisimman paljon.

Klassinen SOC – vanhentunut ratkaisu?

Klassisesti tietoturvan valvonta on rakentunut SOC:in (Security Operations Center) ympärille, joka hyödyntää järjestelmien lokien käsittelyyn SIEM (Security Incident and Event Management) -järjestelmää. Käytännössä SOC:it ovat 24/7 palveluita, joissa työntekijät (SOC-analyytikot) seuraavat ympäristön tietoturvaa kellon ympäri, ja reagoivat jos järjestelmässä jokin laukaisee hälytyksen. Näitä kokonaisuuksia on Suomessakin ollut jo pitkään käytössä monilla, varsinkin suurilla yrityksillä.
Klassisessa SOC:issa on kuitenkin aina ollut omat heikkoutensa. Yleisin niistä on kustannusrakenne, joka johtuu SOC:n vaatimasta 24/7 henkilötyönä tehtävästä valvonnasta, joka nostaa kustannuksia. Tästä syystä perinteinen SOC-palvelu on usein ollut pienemmille yrityksille vain unelma. Toinen heikkous on toiminnan läpinäkyvyys, sillä analytiikka tehdään toimittajan omassa järjestelmässä. Tällöin asiakas ei usein itse näe, mitä ympäristössä tapahtuu palveluntarjoajan raporttien ulkopuolella.
Klassinen SOC on hitaasti alkanut uudistumaan, ja hyödyntää työssään uusia työkaluja kuten automaatiota ja tekoälyä. SOC-liiketoiminnan pohja on 24/7 ihmisoperointina tehtävä valvonta, jonka vuoksi palvelun kehitys ja uudistuminen on kuitenkin edennyt hitaasti.

Mitä moderni tietoturvavalvonta sisältää?

Viime vuosien aikana tapahtunut tietoturvatyökalujen nopea kehittyminen, yhdessä älykkään automaation sekä tekoälyn kehityskulun kanssa ovat mahdollistaneet uusia tapoja lähestyä tietoturvavalvontaa. Myös alustakehittäjät, kuten Microsoft ovat tuoneet laajemmin saataville tietoturvaratkaisuja pienemmille ja keskisuurille yrityksille kustannustehokkaaseen hintaan.
Moderneissa valvontapalveluissa suurin kulu, eli 24/7 työntekijät pyritään korvaamaan suurilta osin älykkäällä automaatiolla, joka minimoi tietoturvariskit tarjoamalla ensivasteen poikkeamaan konenopeudella. Lisäksi läpinäkyvyyttä asiakkaalle tuodaan usein rakentamalla valvontajärjestelmä eli SIEM-järjestelmä asiakkaan omaan ympäristöön palveluntarjoajan ympäristön sijaan. Tällöin rakennettu SIEM jää asiakkaalle, vaikka toimittaja vaihtuisi tulevaisuudessa.
Älykäs automaatio tukee ihmisiä hoitamalla yksinkertaiset asiat nopeasti, ennen kuin ihminen edes ehtii reagoimaan tapaukseen. Sillä voidaan muun muassa minimoida mahdollisen hyökkäyksen riski esimerkiksi kirjaamalla käyttäjä ulos kaikilta laitteilta tai lukitsemalla käyttäjän työasema mahdollisen haittaohjelmauhan esiintyessä. Toisaalta automaatiota voidaan käyttää myös ihmisten analyysin nopeuttamiseksi ja helpottamiseksi. Esimerkiksi tekoälyllä voidaan luoda yhteenveto samanlaisista edeltävistä tapauksista, tai rikastaa tapauksen tietoja, antaen ihmiselle lisää kontekstia päätöksentekoon.

Mihin teknologiaan moderni tietoturvavalvonta perustuu?

Moderni tietoturvavalvonta rakentuu entistä tiiviimmin suurten alustatoimittajien, kuten Microsoftin tarjoamien pilvipohjaisten työkalujen varaan. Microsoftin Sentinel toimii valvonnan selkärankana tarjoten kehittyneen SIEM-ratkaisun, jonka päälle voidaan rakentaa automaatioita ja tekoälyavusteisia toimintoja. Sentinel täydentyy Defender XDR -tuoteperheen ratkaisuilla, jotka ulottuvat päätelaitteiden suojaamisesta kalasteluviestien torjuntaan sekä pilvisovellusten hallintaan. Näiden avulla organisaatiot saavat kattavan näkyvyyden ja kontrollit kaikkiin modernin tietotyön osa-alueisiin. Lisäksi ratkaisut tuovat ominaisuuksia modernien ongelmien, kuten esimerkiksi kolmannen osapuolen tekoälyratkaisuiden tunnistamiseen ja estämiseen.
Microsoft on hiljattain tuonut paljon kalleimmastaan E5-lisenssitasostaan tuttuja ominaisuuksia matalemman tason lisensseihin, sekä myös alle 300 henkilön yrityksille tarkoitettuihin Business-tason lisensseihin. Tämä tarkoittaa, että pienemmät yritykset voivat hyödyntää maailmanluokan tietoturvatyökaluja entistä edullisemmin, mahdollistaen modernin ja luotettavan tietoturvan kaikille.

Moderni tietoturvavalvonta osana 2NS AllSecure -palvelua

2NS on toiminut suomalaisten organisaatioiden luotettavana tietoturvakumppanina jo yli 15 vuoden ajan. Nyt lanseeraamamme AllSecure-palvelu tuo kattavan tietoturvakokonaisuuden kaikenkokoisille yrityksille kilpailukykyisellä hinnalla. Palvelu on suunniteltu alusta alkaen modulaariseksi, joka tukee jokaisen organisaation uniikkia lähtöpistettä. Yhtenä AllSecuren kolmesta moduulista tarjoamme älykästä tietoturvan valvontajärjestelmää, joka on rakennettu ulosmittaamaan kaiken hyödyn hyödyllisestä automaatiosta sekä muista moderneista työkaluista.
AllSecure-kokonaisuus tukee ja suojaa organisaatiota kaikissa kyberhyökkäyksen vaiheissa. Se kartoittaa organisaation hyökkäyspinta-alan ja auttaa ymmärtämään, mihin hyökkääjä voisi iskeä. Se myös valvoo ja suojaa yrityksen IT-järjestelmiä, sekä tukee organisaatiota koordinoinnissa, mikäli merkittävä poikkeama tapahtuu.
Haluatko kuulla lisää AllSecure-palvelustamme? Ota yhteyttä alta!

OTA YHTEYTTÄ